Afstudeerprojecten van 2017 in het TextielLab

Afstudeerprojecten van 2017 in het TextielLab

Elk schooljaar worden er een aantal studenten geselecteerd die hun afstudeerproject in het TextielLab mogen realiseren. Ook dit jaar zijn er weer een aantal bijzondere projecten gemaakt op het gebied van mode, design en interieur. We zetten ze even voor je op een rij. 

Student: Francis Ames
School: Artez, Arnhem
Project: ‘Is That All There Is?’ (collectie mannen)
Techniek: weven

Een fragment uit het nummer ‘Is That All There Is?’ van Peggy Lee (1969, geschreven door Jerry Leiber en Mike Stoller) was het uitgangspunt voor de collectie van Francis. Het nummer daagt uit om onszelf af te vragen wat we echt voelen en of we wel genoeg uit het leven halen. Francis wil met haar collectie een optimistisch antwoord geven op die vraag door het circus als inspiratiebron te nemen. In haar collectie mannenkleding herken je de uitgesproken en grappige vormen van het circuskostuum terug. Vrolijkheid en speelsheid voeren de boventoon. Door elegantie en rijkdom van het circuskostuum, dat een bepaalde vrouwelijkheid bevat, te combineren met mooi gedetailleerd en goed op maat gemaakte mannenkleding wil Francis een ongebreidelde en levendige ontwerptaal toevoegen aan het huidige imago van mannen. In het TextielLab maakte zij een jas met een kleurrijk marmer patroon. 

Foto 1: de stofontwikkeling in het TextielLab; foto's 2 en 3: het eindresultaat, voor en achterkant. 

Student: Noortje de Brouwer
School: Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten, Den Haag
Project: Haptopia
Techniek: Passement

Noortje ontwerpt objecten die uitnodigen om aangeraakt te worden. Het gevoel van aanraking is in deze ‘snelle’ samenleving minder belangrijk geworden.  ‘Haptopia’ moet de tactiliteit vergroten in gebouwen, zoals ziekenhuizen, universiteiten en kantoren. In de kern van de koorden is een geleidende warmtedraad verwerkt, waardoor het object een verwarmende functie krijgt.
http://www.noortjedebrouwer.nl/

Foto links: Noortje aan het werk op de passementafdeling; foto rechts: eindresultaat

Student: Lotte van Dijk
School: Master of Fashion Design, Artez Arnhem
Project: Atelier.1
Techniek: weven

Lotte combineert in haar werk mode met kunst. Zij schildert kledingstukken op een leeg canvas, met de techniek van Marlene Dumas als inspiratiebron. Het canvas drapeert zij op een model om het silhouet en de vorm van de kledingstukken te bepalen en te zien wat de schilderingen doen op het lichaam. In het TextielLab vertaalde ze drie geschilderde kledingstukken naar jacquard geweven stoffen. Een uitgebreid verslag over haar presentatie tijdens Paris Fashion Week vind je hier.
www.atelier.today

Foto 1 en 2: presentatie tijdens Paris Fashion Week, fotografie door Jan-Willem Kaldebach; foto 3: Hyères festival, fotografie door: Jeremie Leconte

Student: Jonathan Ho
School: Design Academy, Eindhoven
Project: Fetishising masculinity (Tough guy, Plaid deconstructed, Glory hole (s))
Techniek: breien

Het afstudeerproject van Jonathan Ho is een reactie op de heersende opvattingen over mannelijkheid. Door te kiezen voor de breitechniek, wat traditioneel als een vrouwelijke handwerktechniek gezien,  wilde hij breken met het stereotype beeld van mannelijkheid. Het project bestond uit drie onderdelen: een sweater, plaid en glory hole. De sweater maakte hij op de vlakbreimachine. Het is voorzien van illustraties van gevangenis tatoeages. Op de rondbreimachine maakte hij het plaid en de stof voor de ‘glory hole’. Het plaid laat een deconstructie van het traditionele plaid patroon zien. Voor de glory hole installatie (vaak geassocieerd met de homocultuur) breide Jonathan een stof met een prettig aanvoelbare textuur. Het moest het idee van een glory hole transformeren naar een luxe en mooi object.

Student: Sofie van den Hof
School: AMFI
Project: Applicaties voor jas en tas
Techniek: tuften

Sofie maakte een collectie van zes outfits met een duidelijke focus op materiaal, kleur, print en humor. Om de rijkheid van kleur en diversiteit in textuur te benadrukken maakte ze paisley-vormige applicaties met behulp van de tuft-techniek. Ook maakte zij met dezelfde techniek twee handtassen.

 

Fotografie door: Jonne Klein Oonk

Student: Doortje Hovius
School: Maastricht Academy of Fine Arts and Design (MAFAD)
Project:
Techniek: Passement

Doortjes afstudeerproject concentreerde zich op het ontwerpen van koorden en het maken van verbindingspunten in bestaand textiel. Door te experimenteren met koorden die deels verhard zijn, wilde Doortje de structuur, het ritme en vorm van textiel beïnvloeden. Zo worden nieuwe en ruimtelijke toepassingen van textiel mogelijk. Op de passementafdeling leerde ze koordvlechten met verschillende kerngarens en technieken.

Student: Tannyna Kowalski
School: Maste Textile Design, Royal Academy of Fine Arts, Brussel
Project:
Techniek: Passement

Tannyna had al eerder kennis gemaakt met het TextielLab als stagiaire van ontwerper Samira Boon. Voor haar afstudeerproject kwam ze terug om te leren koorddraaien en koordvlechten om ongebruikelijke stoffen te creëren voor interieurontwerp en meubels. Ze experimenteerde met verschillende technieken en heeft de koorden verwerkt in een weefsel op haar eigen weefgetouw. 
http://tannynakowalski.wixsite.com/portfolio

Student: Fie Malem
School: Luca School of Arts (België)
Project: (t)huis
Techniek: breien

De moderne mens is steeds vaker onderweg. Geïnspireerd op de nomaden heeft Fie Malem een reeks van breisels ontwikkeld waarin je de warmte van thuis terugvindt. Zij heeft een tijdloze collectie van kussens, zitobjecten en tapijten ontworpen die past in elk interieur. Wanneer je het thuisgevoel vertaalt naar een textiele techniek, dan is dat breien. Om stevigheid te creëren in het breisel, heeft Fie de rekbaarheid van gebreid textiel gecombineerd met de sterke eigenschappen van de weeftechniek. Op het eerste gezicht lijkt het werk van Fie dan ook geweven in plaats van gebreid. Fie ontwikkelde de techniek op de handbreimachine, maar hierop werd ze beperkt door afmeting en patroon. Ze wilde in het TextielLab kijken hoe ze de handmatige techniek ook kan omzetten in een industriële techniek.

Foto boven: één van de plaids op de vlakbreimachine; foto onder: eindresultaat, fotografie door: Cheyenne Dekeyser

Student: Marie Schumann
School: University of Applied Sciences and Arts Lucerne (Zwitserland)
Project: Softspace
Techniek: weven

Marie onderzocht in het TextielLab naar de ruimtelijke toepassing van textiel in de architectuur. Haar inspiratie haalde ze uit gebouwen waar structuur, textuur en beweging een belangrijke  rol spelen. Ze werkte in het TextielLab op de afdeling weven, waar ze een bijzondere techniek toepaste: op bepaalde delen van de stof liet ze een aantal garens tijdens het weven loshangen, waardoor er transparantie, beweging en driedimensionaliteit wordt gecreëerd. 
http://www.marieschumann.de/

Fotografie door: Alexander Schlosser

Student: Josef Trojan
School: Design Academy, Eindhoven
Project: The Very First Shoe
Techniek: breien

Josef Trojan is cum laude afgestudeerd met het ontwerp voor een kinderschoentje ‘The Very First Shoe’. Door de snelle groei van kinderen zijn schoentjes gauw te klein, waardoor de voetjes misvormd kunnen raken. Josef wilde dit probleem opvangen door een kinderschoentje te ontwerpen die met de voetjes meegroeit en bijdraagt aan de spierontwikkeling. Hij onderzocht de mogelijkheden van en experimenteerde met de breitechniek in het TextielLab. Het resultaat is een volledig gebreid schoentje.
http://joseftrojan.com/

Foto boven: Josef aan het werk in het TextielLab; foto beneden: eindresultaat, fotografie door: Josef Trojan

Foto header van Doortje Hovius