Heringa/Van Kalsbeek Armor

Heringa/Van Kalsbeek Armor

Het TextielMuseum gaf het kunstenaarsduo Heringa/Van Kalsbeek een collectieopdracht vanwege hun experimentele materiaalgebruik. Tijdens de gesprekken kwam de vraag naar voren welk aspect van textiel ze graag zouden willen gebruiken. Het gesprek kwam onder andere op de Peking-opera en de kleurrijke kostuums die daarin worden gedragen. De acteurs bewegen zich zijwaarts, zodat enkel de voorkant van de kostuums zichtbaar is. Het is te vergelijken met het gedrag van een pauw, die zijn mooie veren opzet en rond de toeschouwer, in de meeste gevallen natuurlijk een pauwenvrouwtje,  draait met alleen die pracht in beeld. De achterkant is ook niet echt imposant…

Het frontale aanzicht vormt een van de uitgangspunten van het werk ‘Armor’ dat voor ‘Rafelranden van Schoonheid’  werd gemaakt. Inspiratie voor het werk komt voort uit culturele aspecten, flora en fauna en de rijk versierde hoofdtooien van traditionele Chinese bruiden. De boogvormige constructie is gedecoreerd met gelaserde, met kunsthars overgoten, vleugels van canvas. In het TextielLab werd gezocht naar het juiste materiaal voor de vleugels. Canvas, het materiaal van de schilder, bleek voor de lasermachine het meest geschikt. De canvasstukken werden in het eigen aterlier in kunsthars gedompeld en laag na laag voorzien van felle kleuren.  Op de passementafdeling van het TextielLab, waar koord- en vlechtwerk wordt gemaakt, deden de kunstenaars ideeën op voor het maken van meer dan 50 felrode pompons. De enorme hoofdtooi is tenslotte afgewerkt met beschilderde blikjes.

Het beeld ‘Armor’ hangt vrij in de ruimte waardoor ook de ‘imperfecte en rauwe’ achterkant te zien is. Armor betekent schild of wapen, dat de drager moet beschermen, maar dat zeker ook moet imponeren. Daarom zijn veel krijgsuitrustingen en schilden zo kunstig versierd. Een voorbeeld zijn de beschilderde  Afrikaanse houten schilden. Ook hier geldt dat de achterkant een ondergeschikte rol speelt.

www.heringavankalsbeek.nl