Karin Peulen  Hemelswater

Karin Peulen Hemelswater

In de kantine van het Provinciehuis in Maastricht hangt een wandkleed van de hand van Karin Peulen, genaamd ‘Hemelswater’. Een abstract, groen-wit kleed met enkele helderrode strepen, waarin je een patroon kunt zien van bladeren, wortels en zilveren glinsterende waterdruppels. Natuurliefhebbers herkennen in het blad de Alchemilla, oftewel Vrouwenmantel. Peulen baseerde haar ontwerp op een geschilderde collage van foto’s van het blad en de wortels van de Alchemilla (wat je zou kunnen vertalen als ‘de kleine alchemist’). Alchemisten noemden de dauwdruppels die zo prachtig blijven liggen op het blad van de Vrouwenmantel ‘Hemelswater’. Het was een belangrijk ingrediënt voor hun drankjes. Een tweede laag in het werk grijpt terug op de rhizome theorie van de Franse filosoof Gilles Deleuze. Een rhizome is een ondergronds wortelstoksysteem met kruisende uitlopers die knooppunten vormen zonder einde of begin. Elk punt is verbonden met een ander willekeurig punt. Deleuze gebruikt het symbool van de wortelstok om het behoud van culturele diversiteit aan te duiden, dat bestaat zonder een georganiseerde hiërarchie. Door het patroon van de wortels op te nemen in haar ontwerp van het vier meter lange wandkleed voor het Provinciehuis, zinspeelt Peulen op een subtiele manier op het democratische concept dat Deleuze zag in het fenomeen.

Het kleed is in verschillende banen geweven. Ruben De Reu, een professioneel textielrestaurateur, heeft de randen van het wandkleed zo verstevigd dat het oppervlakte goed strak gespannen blijft. Vervolgens heeft hij het kleed op een houten frame bevestigd, gebruikmakend van een restauratietechniek die wordt toegepast op oude gobelins.